מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי

רישום והסדר מקרקעין בישראל היום עדיין מושפע מטאבו ירדני ולעיתים אפילו מקיומו של קושאן טורקי

המקום שבו ניתן למצוא מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי הוא בעיקר בנושא הבעלות על הקרקע ביהודה ושומרון

טאבו ירדני

מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי אפשר לגלות כאשר מנסים להיכנס אל סבך הבעלויות על הקרקע בכל ניסיון לבצע רישום והסדר מקרקעין בשטחים שהיו נתונים לשליטה היסטורית של הטורקים (העות'מאנים), ירדן, והשלטון הישראלי.
בתוך ישראל עצמה יש לעיתים מאבקי קרקעות היסטוריים אך אלה אינם יכולים להסביר מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי וזאת כיוון שרישום והסדר מקרקעין על פי החוק הירדני מעולם לא חל על שטחים מעבר ליהודה ושומרון.

עדיין בערים מעורבות רבות ולעיתים אף באזורים כפריים אך בעיקר בערים כמו יפו וחיפה קיימים בעלי קרקע המחזיקים קושאן טורקי להוכחת בעלות על הקרקע.

כל עורך דין מקרקעין בחיפה כמו גם בערים מעורבות אחרות נאלץ לא פעם להיאחז ולהסתמך על קושאן טורקי על מנת לבצע רישום והסדר מקרקעין לטובת לקוחותיו.

אז מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי מבלי להיכנס לפוליטיקה

השלטון הטורקי העות'מאני בישראל ובירדן ובחלקים רבים נוספים של המזרח התיכון, נמשך כ- 400 שנה עד לסיומו לאחר מלחמת העולם הראשונה ב-1917.

בתקופת העות'מאנים הקרקעות כולן היו שייכות לסולטן אלא אם כן קיבל מאן דהו קושאן על חלקת קרקע או מבנה והיה עליו להחזיק בקושאן חתום זה על מנת להוכיח את בעלותו.

בתקופה זאת לא נערך רישום והסדר מקרקעין שהוחל בהם רק לאחר כיבוש ישראל וירדן ב-1917 על ידי הבריטים (הגנרל אלנבי וחבריו).

הבריטים הסתמכו על החוקים העות'מאנים הטורקיים במגוון תחומים וגם בנושא רישום והסדר מקרקעין הקושאן הטורקי הוכר כאמצעי להוכחת בעלות.

טאבו ירדני

טאבו ירדני והשפעתו המסבכת ארוכת הטווח

לאחר מלחמת הקוממיות (1948-49) וכניסת שביתת הנשק התבסס השלטון הישראלי ועל אף שלקח זמן, חוקי המקרקעין של ישראל הורחבו והצטרפו אל ספר החוקים הישראלי המתחדש.

גם בחוקי המקרקעין הישראליים יש עדיין התייחסות הן לתקופה העות'מאנית והן לקושאן טורקי שלעיתים עבר מדור לדור.

כמו כן בספר החוקים הישראלי עדיין ניתן למצוא ביטוי לחוקי מקרקעין מתקופת המנדט הבריטית (1917-1948) שלא ביטלו את החוקים העות'מאנים אך הוסיפו עליהם חוקים ותקנות משלהם.

ביהודה ושומרון הוחל החוק הירדני בין 1949 ועד לשחרור/כיבוש השטחים מחדש על ידי צה"ל במלחמת ששת הימים ב-1967.

בתקופה זאת של 16 שנות השלטון הירדני החל רישום והסדר מקרקעין על פי החוק הירדני בשטחי יהודה ושומרון.

כמו בחוקים רבים אחרים גם חוקי ירדן בכלל וגם חוקי המקרקעין ובהם טאבו ירדני הושפע מהחוק העות'מאני והבריטי כאחד.
שלא כמו בישראל, ירדן בהיותה ממלכה נטתה להמשיך להסתמך על ההנחה שהאדמות כולן הן אדמות המדינה מלבד אדמות שבעליהן אוחז בקושאן טורקי ולא מיהרו לערוך רישום והסדרת מקרקעין.

התסבוכת של מאבקי הבעלות על הקרקעות ביהודה ושומרון והקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי

במצב שנוצר בו ישראל לא החילה את חוקי המקרקעין במלואם על שטחי יהודה ושומרון ולא ניתן לבצע רישום והסדר מקרקעין לפי החוק הישראלי.

כל תהליך רכישה ו/או העברת בעלות או שינוי שימוש בקרקע בשטחי יהודה ושומרון מלווה תהליכים משפטיים המושפעים מכל ארבע הישויות המשפטיות.

ראשית חוקי המקרקעין הישראליים ובהם גם "השאריות" הבריטיות העות'מאניות (קושאן טורקי) ופעמים רבות גם טאבו ירדני.

שאלות נפוצות מה הקשר בין טאבו ירדני לקושאן טורקי

מה גובר על מה טאבו ירדני או קושאן טורקי?

קושאן טורקי הוא על פי רוב מסמך חתום בן שנים רבות ולעיתים אינו המקורי וכך טאבון ירדני שהינו חלק מהסדרה ורישום קרקעות על ידי הממשל הירדני גובר עליו.

האם טאבו ירדני תקף גם בישראל?

טאבו ירדני תקף לעיתים, אך ורק בשטחי יהודה ושומרון שבהם חוקי המקרקעין הישראליים אינם חלים. כמו כן בשטחי ירושלים שסופחו לאחר מלחמת ששת הימים, משמש לעיתים טאבו ירדני להוכחת בעלות על נכס או מקרקעין.

האם קושאן טורקי תקף בישראל?

כן. גם כיום (2022) יותר ממאה שנים לאחר סיום שלטון העות'מאנים הטורקים בישראל קושאן טורקי יכול להופיע כחלק מתהליך הסדרה ורישום בעלות על נכס מקרקעין.

כפי שצויין בערים מעורבות רבות וכן גם באזורים כפריים עדיין חיים אזרחים ישראלים המחזיקים ברשותם בירושה בקושאן טורקי כהוכחה לבעלות על נכס נדל"ן או מקרקעין.